Bloggers die ik volg

Sinds een maand of twee ben ik volgeling van de wondere wereld der bloggers. Bijna automatisch brengt het schrijven van een weblog dat met zich mee. Zodra iemand mijn blog gaat volgen, stuurt WordPress hier een bericht over. Met de vraag of ik ook een kijkje wil nemen op het weblog van die ander. Want misschien vind ik dat wel interessant.

Wat kom je allemaal tegen in bloggersland?
Ik kan het niet laten om onderzoek te doen en een analyse te maken. Als voorbeeld neem ik de Onafhankelijke Bloggers Associatie met 470 bloggers in haar bestand. Vermoedelijk trekt deze associatie bepaalde soorten bloggers aan. Daarom is mijn analyse wellicht onvolledig. Ik onderscheid diverse groepen.

De professionals. Dit zijn mensen die beroepsmatig schrijven en hier hun boterham mee verdienen. Al dan niet goed belegd. Bijvoorbeeld een journalist, columnist of fotograaf. Zij bieden uitstekend leesbare stukken met duidelijke opbouw en passend taalgebruik. De inhoud van hun berichten is origineel, objectief en goed onderbouwd.

De professionele hobbyisten. Deze mensen schrijven als hobbyist, maar maken echt werk van hun berichten. Onder hen poëten, fashion bloggers, fotografen en mensen die per toeval begonnen met schrijven. Zij raken een gevoelige snaar of hebben heerlijke humor. Hun berichten zijn prettig leesbaar en een enkel foutje is dan niet storend. Vaak bieden zij uit het leven gegrepen verhalen, die herkenbaar zijn en favoriet. Of zij tonen kunst en schoonheid met prachtige foto’s. Een deel groeit vast door naar professional.

De amateurs. Hier zit echt van alles tussen. Sommigen schrijven voor de lol, anderen om hun frustraties te uiten. Sommigen hebben het vooral over zichzelf of over hun speciale interesse. Uit reacties blijkt dat er een publiek bestaat voor iedereen. Ik vind het allemaal prima, zolang niemand mij tot lezen verplicht.

De commerciëlen. Dit is nog een categorie apart. Ze kunnen professioneel zijn, maar ook schrijven als hobbyist of amateur. Vaak werken zij in de communicatie of marketing- sector. Of ze zijn coach. Zij werken met lokkertjes. Ik geef jou een beetje informatie; als tegenprestatie word jij mijn klant. Allemaal hebben zij één doel voor ogen: zo veel mogelijk aandacht voor hun product of dienst.

Personalized magazine
Ja, het is een wondere wereld. Intussen stel ik mijn eigen ‘magazine’ samen. Door het volgen van bloggers die mooie gedichten schrijven, dezelfde interesses hebben, of juist nieuwe inzichten verschaffen. Vrijwel allemaal zijn ze origineel en elke blogger voegt een andere dimensie toe. Op maandag ontvang ik het bloggers tijdschrift in de vorm van de wekelijkse mail. Dat wordt weer genieten.

3 gedachtes over “Bloggers die ik volg

    1. Hoi Robert,
      Na jouw reactie zullen er vast nog wel meer volgen. Mooie foto staat er trouwens op jouw blog. Overigens worstel ik af en toe met reacties, maar dat is weer een ander verhaal. Moet je iedereen gaan pleasen of blijf je trouw aan jezelf? Zucht. 😉
      Karin

      PS. Ter toelichting i.v.m. een vraag: het ‘magazine’ waar ik over schrijf is spreekwoordelijk bedoeld. Net als in een algemeen tijdschrift vormt elke blogger dan een ‘rubriek’ over een onderwerp. Ik volg bijvoorbeeld iemand die over reizen schrijft in een gebied waar ik 25 jaar geleden zelf rondtrok. Verder volg ik een paar dichters, een fotograaf, en iemand die schrijft over het onderwijs. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, dus is het boeiend om over een andere sector te lezen. Verder iemand die over een vertrouwde regio schrijft, iemand die over werk zoeken schrijft, etc. De meesten zijn geen professional, dat hoeft ook niet per se. Eén persoon is dyslectisch (zoals zij zelf aangeeft), maar haar verhalen over werk zoeken zijn voor mij zeer herkenbaar.

Geef een reactie

