Een misleidend boekomslag

In mijn vorige leven, circa drie jaar geleden, stond ik op een exotische markt. Op mijn kraam lagen voornamelijk modeaccessoires uit Vietnam. Verder waren er doeken en sieraden uit Indonesië. Voor de gelegenheid had ik ook wat tweedehands boeken over cultuur en de exotische keuken toegevoegd.

Gewoonlijk stopten vooral vrouwen bij mijn kraam. Maar deze keer trok een boek steeds de aandacht van mannen. De titel en de geromantiseerde afbeelding op de kaft verwijzen naar de verhalen van 1001 nacht. Scheherazade echter, verkeerde als vertelster in een benarde situatie. Bij elk verhaal was het de vraag of zij de volgende dag zou halen.
Weer werd een man door dat boek aangetrokken, maar hij raakte het niet aan. Hij wilde niets aan mij laten blijken. Daarom draaide hij er letterlijk omheen. Ineens pakte hij het op, vroeg de prijs, rekende snel af, hoefde geen tasje, en weg was hij.

Leer mij mensen kennen. Wat de één als een sprookje ziet, is voor de ander een misstand. De marketingafdeling van de uitgeverij had haar werk prima gedaan. Daarom betwijfel ik of die man besefte hoe hij werd bespeeld door de kaft. Ik hoop dat het boek aan zijn verwachting heeft voldaan. Het is namelijk een academisch betoog over de positie van de Westerse vrouw, gezien door de ogen van een schrijfster uit Afrika. Zij heet Fatema Mernissi, is socioloog en een overtuigd feminist. Van haar komt het volgende citaat:

Throughout my childhood, my grandmother Yasmina, (…), repeated that to travel is the best way to learn and to empower yourself. ‘When a woman decides to use her wings, she takes big risks,’ she would tell me, but she was convinced that if you didn’t use them, it hurt.

De man op de markt leek mij niet het type dat zich bezighoudt met vrouwenrechten. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk.

Geef een reactie

