Leven als een nomade

surferNa een overjarige hippie, zag ik Microtopia – Anders wonen voor een nieuwe tijd. Deze documentaire gaat over mobiele en flexibele woonvormen die onafhankelijker zijn van het huidige systeem. Off the grid, met zonnepanelen, recycling van materialen en eigen voorzieningen. De ideeën en leefwijzen van architecten en pioniers op dit gebied ervaar ik als een feest der herkenning. Zij maken mij altijd heel onrustig, want ik ben een nomade in sluimertoestand. Het lijkt mij heerlijk om af en toe van omgeving te veranderen en dan mijn huis met inboedel mee te kunnen nemen. Dan is compact wonen handig. Eigenlijk heb je maar weinig spullen nodig. Dat leer je wanneer je lang reist.

Op het keerpunt leven
Ik ken veel mensen die genoeg kregen van hun carrière en leefstijl door een reorganisatie of burn-out. Ze gaan in retraite op zoek naar wat echt betekenis voor hen heeft. Sommige maatschappelijk geslaagde mensen gooien daarna het roer helemaal om. Ze verkopen hun huis, doen bezittingen weg, gaan vrijwilligerswerk doen of iets anders beginnen. Ze richten hun leven opnieuw in en een deel gaat leven als moderne westerse nomade. Dat doen ze professioneler dan de jongeren die blowend van hippiekolonie naar toeristenoord trekken door Zuid-Europa. En eeuwig oosterse prullaria verkopen.

Zij en een aantal westerse nomaden leven zonder eigen woonruimte. Je kan bijvoorbeeld op andermans huizen passen en van adres naar adres trekken. Continu en jarenlang reizen is enorm boeiend. Maar uiteindelijk raak je los gezongen van de maatschappij. Daarom zou ik per tijdelijke locatie een doelstelling kiezen (werk, onderzoek, studie, retraite) en dan wat langer blijven.

Inkomsten vergaren
Als ik zulke westerse nomaden zie, denk ik wel ‘waar doen ze het van?’ Je moet toch ergens eten, kleding en ziektekosten van betalen? De kunst is om je leven zo in te richten dat je je inkomen overal kan vergaren. De meesten van ons verblijven op een vaste plek voor hun werk. Maar je kan nomadisch leven met een professioneel beroep of bedrijf combineren. Wanneer je via internet werkt, maakt het voor contact met opdrachtgevers niet uit waar je verblijft. Toen ik zelf een webwinkel begon, kwam ik daar al verleidelijk dichtbij. Je kan het ook met kunst en toerisme combineren. In Australië sprak ik mensen die onderweg losse klussen voor vaklieden aanpakten. Anderen zeilen met hun eigen boot de oceaan over en nemen tegen betaling passagiers mee.

Mobiele woonruimte
Ik droom al jaren van leven in een woonboot of mobiele woning. Daarom is het geen ramp als ik vanwege werkloosheid mijn appartement moet verkopen. De mooiste mobile homes zag ik in Australië. Dat zijn geen campers of de uitstulpingen waar woonwagenbewoners hier in verblijven. Het gaat hierbij om praktische, ergonomische, zelfontworpen trailers. Ofwel om hippe stacaravans 2.0. Sommigen zien eruit als een rustiek houten berghutje compleet met veranda. Anderen lijken op een rondreizend circus of futuristische bouwsels vol hightech snufjes.

De indrukwekkendste reed in West Australië, waar ik zelf met een tentje op de motor rondtrok. Het was een road train, dus een vrachtwagentruck met drie aanhangers. Er verbleef een heel gezin plus hond in. Een handige monteur kan namelijk in dat land overal aan de slag.

Die Australische truck trok een grote standaardtrailer waarin ramen en een deur waren gemaakt. Deze was omgebouwd tot woning. Ze hadden de trailer volledig airbrush beschilderd met landschappen en plaatsen die ze hadden bezocht. Zoals Egyptenaren hun reis naar Mekka op muren schilderen. Op de volgende aanhanger stond een eveneens fraai beschilderde container. Hierin vervoerden ze kleding, gereedschappen, voorraden eten, water en brandstof. De derde was een open oplegger met boot, motor en kinderfietsjes.

Minder hechten aan bezit
Naar verwachting zal de massale trek naar steden nog jaren aanhouden. Tegelijkertijd willen we steeds kleiner gaan wonen. Boeken, muziek en andere zaken staan nu allemaal op een laptop. Daar heb je minder ruimte voor nodig. Bovendien willen steeds meer jongeren flexibel blijven, dus geen dure bezittingen kopen. Zij delen een auto, ruilen goederen of huren gereedschap. Wat de nieuwe rijken der aarde nog niet beseffen, is dat mensen zich nauwelijks prettig voelen in (te) grote huizen.

Overal een thuisbasis hebben
Leven in een huis op wielen is, mits slim ingericht, knus, comfortabel en praktisch. Met ramen op de juiste plaatsen kan je het optisch ruim en licht maken. Het idee dat je een trailer op elk moment kan verslepen, vind ik fijn. De buitenwereld kan je verwisselen, afhankelijk van de omgeving waaraan je behoefte hebt. Bij mij kan dat verschillen. Voorheen wilde ik in het bruisende centrum van een stad wonen. Nu heb ik vooral behoefte aan stilte en een groen landschap.

Een verplaatsbaar huis maakt het makkelijk om je werkplek achterna te reizen. Dan kan je steeds je vertrouwde huis behouden, waar je ook verblijft. Het mooie laminaat dat er net ligt, de op maat gemaakte zonwering en de nieuwe kranen verhuizen gewoon mee.

Veel mensen zien uitgestrekte natuurgebieden voor zich wanneer ze hierover dromen. Maar je hoeft je niet volledig af te zonderen. Ik heb een tijd op een camping in een buitenwijk van Sydney doorgebracht. Vlak aan zee, nabij een winkelcentrum en bushalte. Dat beviel uitstekend. Een rustige plek op een eigen stukje grond nabij een dorp kan ook prima zijn.

Onafhankelijkheid
Mobiel wonen staat voor nomadisch levende mensen gelijk aan onafhankelijkheid. Ze slepen watercontainers mee naar afgelegen gebieden en gebruiken zonnepanelen. Voor praktische zaken vinden ze allerlei oplossingen. Bij ziekte wordt het een ander verhaal. Misschien red je het met een EHBO-cursus en survival kit.

Mensen die echt afgelegen gaan wonen of zoveel mogelijk off the grid willen leven, maken drastische keuzes. Sommigen blijven liever onafhankelijk en worden dan maar wat minder oud. Dat verkiezen ze boven teruggaan voor zorg naar reguliere onderkomens. Ik weet niet wat ik zou doen, maar ik heb daar veel ontzag voor.

Geef een reactie

