Het boek of de film

Bij het lezen van een boek maak je je een voorstelling van personages, gebouwen en landschappen. Misschien zijn die beelden een compilatie van fragmenten uit je eigen herinnering. Dergelijke voorstellingen zijn voor elke lezer uniek en zitten vol persoonlijke fantasie. Dat vind ik één van de mooiste aspecten van verhalen lezen.

Bij een karakterschets zie je soms een bekende voor je. Aan die bekende dicht je dan eveneens de eigenschappen uit het verhaal toe, waardoor een nieuwe persoonlijkheid ontstaat. Bij gebieden zie je wellicht de Schotse Hooglanden uit je vorige vakantie of uit de film van afgelopen donderdag. Of je stelt je een zonnig Italiaans kuststadje in de vroege ochtend voor, met specifieke geuren en geluiden.

Heeft een boek eenmaal enorme indruk gemaakt, dan wordt het riskant om daarna een verfilming te zien. Het is onmogelijk dat een regisseur jouw unieke voorstelling van een verhaal waarheidsgetrouw uitbeeld. Zo hield menige diehard fan zijn hart vast toen Peter Jackson The Lord of the Rings ging verfilmen. Maar ik vernam dat hij als Kiwi in Nieuw-Zeeland filmde. Dat was meteen al een soort geruststelling. Want onder meer Tongariro en het Zuidereiland zijn perfect voor een fantasy filmdecor. Het resultaat mocht er zijn. Zelfs een scène die ik tijdens het lezen visueel zeer bijzonder vond, was vrijwel identiek aan mijn fantasie gefilmd.

Om vergelijkbare redenen kan het misgaan als je terugkeert naar een land waar je ooit een geweldige vakantie had. Ook dan betreft het unieke ervaringen die je nooit terug kan halen. Gewoon, omdat mensen zijn vertrokken of veranderd en het leuke restaurantje een nieuwe manager heeft. Of omdat het steeds regent en de magie is verdwenen. Want magie is net zo vluchtig en ontastbaar als geluk.

Zo kan een foto of film moeilijk vastleggen hoe ik twee weken geleden het spook van de speeltuin zag. Vooral die verwarrende seconden waarin ik even niet wist wat ik zag: een hond of een kat. Dus op het gevaar af dat ik nu de volgers van mijn blog een illusie ontneem, bij deze twee foto’s. Daarop staat het geschoren spook waar ik over schreef. Of eigenlijk: onze Perzische buurtbewoner ontdaan van zijn langharige vacht.

spook 1.Perzische kat geschoren

Geef een reactie

