Overgeleverd aan willekeur

uitzichtIn de Volkskrant van 9 mei staat het verhaal van Edward van der Ree, een Groninger die een leuke tijd dacht te krijgen in spiritueel Nepal. In plaats daarvan overlijdt een Nepalese vriend en wordt hij als schuldige aangewezen. Dan begint de nachtmerrie met zeven maanden verblijf in een overvolle gevangenis. Overgeleverd als hij is aan corrupte rechters en geldbeluste nabestaanden. Ik ken deze duistere kant van veel landen.

Wonderbaarlijk genoeg heb ik nooit smeergeld hoeven betalen. Toch waren er situaties die heel onaangenaam hadden kunnen worden. Zo heb ik zes maanden in Kenia gewerkt. Mijn werkgever had geen officiële werkvergunning geregeld, want dat geeft in zo’n corrupt en bureaucratisch land nogal wat gedoe. Ik kwam, als ik mij goed herinner, op een zaken- visum binnen. Dat moest na drie maanden worden verlengd. Het was misschien niet helemaal de gebruikelijke manier, maar ik had een goed onderbouwd verhaal. Voor het geval daarnaar zou worden gevraagd.

Met de chauffeur van ons kantoor bezocht ik het overheidsbureau in het centrum van de stad. Dat is zo’n lelijk betonnen geval, aangevreten door het tropische klimaat. Sinister, als je de geschiedenis ervan kent. De visumdienst huisde er in de kelderverdieping. Daar beland je in een ruimte zonder ramen. Alles ziet er aftands en versleten uit. Oude bureaus vol vlekken en beschadigingen. Kale viezige kamers met goedkope kalenderplaten en een ingelijste oorkonde aan de muur. Veel rondhangende medewerkers waarvan onduidelijk is wat ze doen.

Je moet van loket naar loket, stempeltjes halen, vingerafdrukken maken, formulier voor ‘aliens’ invullen. Uiteindelijk mag je naar de wachtkamer. Dan zit je op van die warme, plakkerige met skaileer bekleedde stoeltjes te wachten. Voor de gesloten deur van de persoon die goedkeuring moet verlenen. Het is dertig graden in de bedompte ruimte en de ventilator kan die temperatuur niet aan.

Die kelder is een verhaal apart. Er was kort daarvoor een andere regering aan de macht gekomen. Voorheen was dit gebouw uiterst berucht. Precies in die kelderverdieping waren de martelkamers van het vorige corrupte en totalitaire regime.

Wanneer je de kamer van de hoogwaardigheidsbekleder in mag, pas je wel op je woorden. Want Kenia is onveranderd door en door corrupt. En ik wilde graag nog een paar maandjes in Nairobi blijven werken. Er werden wat vragen gesteld. Ik weet niet of het geholpen heeft, maar ik kan bijzonder zelfverzekerd uit mijn ogen kijken, mijn stem en houding aanpassen, en doen alsof ik een echte vrouw van de wereld ben. Plus respectvol zijn, ongeacht wat ik denk. Het stempeltje en de handtekening werden gezet. Er was geen enkel probleem.

Ach, wat stelde het eigenlijk voor. Mijn oom heeft ruim 20 jaar geleden zijn kleindochters uit Egypte moeten vrijkopen. De rechter aldaar heeft van het geld een nieuw huis gebouwd.

5 gedachtes over “Overgeleverd aan willekeur

  1. Ingrid van Bouwdijk

    Hetzelfde gebouw heb ik ook bezocht met hetzelfde doel. Gelukkig was het dicht bij mijn werk, want ik ben negen keer op en neer moeten gaan, voordat ik het gewenste stempeltje had. Ik had bedacht net zolang terug te gaan, tot ze ziek van me werden. Op een gegeven moment zat er zelfs een tijdje een Somalische man in het dossier met mijn nummer. Ik ken er ook die een Keniaans kind wilden adopteren en zes keer op en neer zijn gegaan, maar dan van 500 kilometer buiten Nairobi en dat is dus twee dagen reizen per bezoekje. Ik weet niet of ik dan niet was gezwicht voor wat smeerolie.

    1. Wat een gedoe allemaal. Dit is vast een reden waarom goedwillende mensen de regels dan maar wat soepeler interpreteren. Ik kan mij ook nog stapels van honderden paspoorten herinneren bij de Soedanese visumdienst. De dienstdoende ambtenaar werd daar moedeloos van de steeds wisselende en onduidelijke instructies van haar regering.

Geef een reactie

