Kijkers op bezoek

Er komen voor het eerst kijkers langs, schrijft de makelaar. Ik berg de meest persoonlijke bezittingen op en schrob de boel eens goed. Sommige eigenaren begeleiden bezichtigingen zelf. Dat kan slim zijn, omdat je als geen ander de voordelen van je eigen woning kent. Maar het kan ook onaangenaam uitpakken wanneer een kijker commentaar levert op je vertrouwde stekje.

Op het afgesproken tijdstip ben ik zelf weg. Ik bedenk hoe de kijkers samen met de makelaar door mijn appartement slenteren. Wat ze prijzen en wat ze een minpunt vinden. Mijn gevoel daarbij is vergelijkbaar met dat van ouders wanneer hun kind examen doet. Zij kunnen ook slechts hopen dat het goed gaat.

Een paar dagen na de bezichtiging komt de feedback. Ja, het uitzicht is geweldig, maar iets anders vinden ze minder leuk. Precies daarop heb ik geen invloed. En een luxe keuken ontbreekt. Tja, vandaar dat ik onder de vraagprijs zit voor eenzelfde appartement iets verderop.

Vlakbij verkoopt een grote projectontwikkelaar trouwens appartementen voor bedragen boven én onder mijn vraagprijs. Die lagere prijs is natuurlijk behoorlijk irritant. Ach, wie wil er nu pal langs een drukke vierbaansweg wonen? De parkachtige omgeving van mijn appartement is toch veel aantrekkelijker. (Dit schrijf ik in een poging om vooral mezelf gerust te stellen.)

Ik begin al te peinzen over plan B voor het geval plan A niet lukt. Maar dat blijkt een beetje voorbarig, want de makelaar heeft alweer een berichtje gestuurd. Bezichtigingen nummer twee en nummer drie komen eraan. Tjonge, mijn appartement staat nog geen anderhalve maand te koop. Het wordt bijna spannend.

Geef een reactie

