Een soort verjongingskuur

Veel mensen houden graag zo lang mogelijk een jonge uitstraling. We gebruiken crèmes, botox of zelfs cosmetische chirurgie om de natuur een handje te helpen. Of het werkt, betwijfel ik. En eigenlijk is het onnodig. Ik heb namelijk een alternatieve manier ontdekt waardoor je razendsnel kunt verjongen.

Onlangs moest ik mijn paspoort weer laten vernieuwen. Steeds vragen ze dan om recente pasfoto’s. Vooraf ontving ik een bericht van de gemeente met een link naar een document. Dat bevat vier pagina’s met voorwaarden waaraan de foto moet voldoen. Nou, nou.

Thuis had ik nog twee goede pasfoto’s liggen. Eigenlijk vond ik het zonde om nieuwe te laten maken. Maar ik kon niet aankomen met dezelfde foto als in het oude paspoort. Dus koos ik voor de ander. Alleen was ik vergeten in welk jaar die was genomen. Mijn haar was daarop wel langer dan ik het in tijden heb gehad. Geen nood. Toevallig had ik juist een knipbeurt overgeslagen. Dus was mijn haar weer langer en dat kwam mooi uit.

Eenmaal in het stadhuis, werd het even spannend. Zou de pasfoto worden goedgekeurd? Het bleek geen probleem. Ik moest een paar vingerafdrukken achterlaten en het oude paspoort werd doorboord. Zo, die aanvraag was geregeld. De volgende dag zat ik bij de kapper.

Met een afhaalbewijs voor het nieuwe paspoort ging ik deze week naar het stadhuis.
Ik moest een handtekening plaatsen en mij legitimeren. Vreemd eigenlijk. Want hoeveel legitimatiebewijzen heb je als je zonder paspoort zit? Maar het was geen probleem hoor.
Ik heb ook nog een rijbewijs.

De mevrouw achter de balie vergeleek beide documenten wel bijzonder lang en nauwkeurig. En toen zag ik het. Op mijn nieuwe paspoort anno 2014 zit nu dezelfde foto als op mijn rijbewijs uit 2006. Ik ben officieel acht jaar jonger geworden. Laat de botox nog maar even in de kast.

Geef een reactie

