Huis te koop: vraagprijs of vanafprijs

Onlangs sprak ik de makelaar die mijn appartement in verkoop heeft. Het staat vier maanden op Funda en nog niemand heeft toegehapt. De afgelopen weken bleven ook de kijkers weg. Om aan te geven wat dat betekent, gaat de makelaar prat op zijn tabel. Er staat precies op aangegeven hoe de gemiddelde verkoopkansen liggen. Hij heeft hem geplastificeerd en haalt hem bij elk bezoek tevoorschijn.

Hoe langer het duurt, hoe kleiner de kans op een wenselijke verkoopprijs. Tja, daar zit niemand op te wachten, dus moet er iets gebeuren. De makelaar is enthousiast over werken met een vanafprijs in plaats van de meer gebruikelijke vraagprijs. Iemand die interesse heeft, biedt dan boven dat bedrag. Er is alleen een klein probleem. Om op Funda in een lagere prijscategorie te komen zodat we nieuwe kijkers trekken, moet ik door mijn bodemprijs zakken. Ik begrijp dat het kan werken, maar heb er toch moeite mee.

In het weekend zit ik te wikken en te wegen. Ik raadpleeg andere woningbezitters en internet. Bijna iedereen reageert negatief. Zucht. Het begon allemaal zo leuk en de makelaar pakte voortvarend aan. Nu het trager loopt, zal zijn ware kwaliteit blijken. Ik ben benieuwd hoe hij reageert als ik een andere tactiek kies dan hij voorstelt. Inmiddels heb ik een besluit genomen en doorgegeven. Maar nog voordat er een wijziging op Funda verschijnt, ontvang ik aardig nieuws. Op twee verschillende dagen komen er binnenkort weer kijkers langs.

Als het even duurt, komen de meeste woningverkopers voor een keuze te staan. En wat is dan wijsheid? Gelukkig heb ik geen haast. Toch vraag ik mij af hoe andere verkopers hiermee omgaan.

Geef een reactie

