Jan Vayne en Petra Berger

Met mijn zus ga ik naar een zondagochtendconcert van Jan Vayne en Petra Berger. Het is nog een cadeau voor mijn verjaardag. Eigenlijk ken ik hun muziek niet en ik laat mij verrassen. Mijn zus en ik hebben een lange geschiedenis van gezamenlijk concertbezoek. Het zal dus wel goed zijn. Maar wachtend bij de deur, bekruipt mij toch een verontrustend gevoel. Wat ik binnen zie komen, is bepaald geen U2-publiek.

Ze zingt best mooi hoor, die Petra. Zoals liedjes van Barbara Streisand en een nummer over Rooie Sien. Plus iets uit Jesus Christ Super Star en ‘Imagine’ van John Lennon. Haar stem komt werkelijk tot zijn recht bij liedjes uit de Italiaanse opera. Alleen is het grootste deel van het repertoire mij te gezapig.

Jan speelt aardig op de piano. Hij lijkt een bijrol te hebben in het geheel. Net wanneer ik mij afvraag of hij liever op de voorgrond wil treden, komt zijn moment. Petra neemt pauze en Jan grijpt zijn kans. Hij vraagt ons, het publiek, of we verzoeknummers willen horen. Ja hoor, de Bolero, Bohemian rapsody en Bach.

Hij loopt naar een soort kerkorgel en breit alles ingenieus aan elkaar. Mijn zus herkent zelfs een fragment uit Pirates of the Caraïben, namelijk die scene met die enorme draaikolk. Mijn fantasie echter, laat het afweten. Ik denk slechts: ‘wat een takke geluid’. En hij blijft maar doorgaan, hè, op dat orgel. Die pokke Bolero ook, duurt gewoon veel te lang. Is het nou nog niet afgelopen? Mijn zus en ik kijken elkaar aan en proesten het uit.

Overigens, niets ten nadele van Jan en Petra, hoor. Maar als het op instrumentale muziek aankomt, kies ik liever een intermezzo van Abba. Wat een monumentaal mystiek geluid.

BBC HD screenshot
BBC HD screenshot
2 gedachtes over “Jan Vayne en Petra Berger

  1. Ingrid van Bouwdijk

    Ik hoop maar weer dat ik mijn collega’s niet te erg gestoord heb met mijn gegrinnik. En ik hoop ook dat Petra en Jan met zijn takkengeluid je stukje niet lezen; zelf zou ik niet meer durven optreden….:-)

Geef een reactie

