Sociaal wenselijk schrijven

Het was te verwachten, mijn vorige bericht viel enkele volgers rauw op hun dak. Het gaat over de vluchtelingenstroom en de eerste versie verscheen in ongepolijste vorm. Enkele belangrijke nuanceringen liet ik weg, omdat ik die al vaker heb beschreven. En ik deed een uitspraak die makkelijk verkeerd kon worden begrepen. De daarbij geplaatste context mocht kennelijk niet baten. Dus zijn enkele volgers afgehaakt.

Ik vraag mij af wat sommige mensen verwachten. Kritisch en onafhankelijk denken heb ik zeer hoog in het vaandel staan. Dan kan het voorkomen dat ik onwelgevallige uitspraken doe. Gewoon, omdat ik ergens in geloof en mij op dit blog niet conformeer aan wie dan ook. Wat heeft het voor zin om sociaal wenselijk te schrijven? Dan kan ik net zo goed zwijgen.

De blogs van sommige afhakers volg ik voorlopig nog wel. Ook zij hebben meningen over vluchtelingen geplaatst waar ik niet achter sta. Alleen ga ik andersdenkenden niet direct uit de weg. Liever hoor ik ze aan en probeer ik te begrijpen wat zij willen vertellen. Misschien is dat socialer dan het schrijven van een sociaal wenselijke tekst.

10 gedachtes over “Sociaal wenselijk schrijven

  1. Ik was het niet eens met je blogpost over vluchtelingen, maar net als jij blijf ik we met open raam rondkijken. Anders lees je uiteindelijk alleen nog stukjes van mensen die precies hetzelfde denken als ik, en daar leer ik weinig nieuws van ik blijf je zeker volgen.

    1. Over dat laatste zijn wij het in elk geval eens: we willen allebei blijven leren. 😉 Overigens moest ik gisteren wel een beetje lachen om wat ik zelf had geschreven. Ik kwam met de bus door plaatsjes als Havelte en Dwingeloo, nabij het dorp Oranje dat onlangs in het nieuws was. De klandizie in het kleine busje bestond voor de helft uit nieuwe Nederlanders of mensen die vermoedelijk in afwachting zijn van een verblijfsvergunning. Ondertussen reden we door een uitgestrekt en dunbevolkt landschap. Ik was even vergeten dat Nederland ook nog zulke gebieden heeft. Het bericht over asielzoekers schreef ik vooral met de Randstad in gedachten. Die regio ben ik vanwege alle drukte recentelijk ontvlucht.

  2. hee, bedankt voor de link naar AfrikaNieuws. Die ga ik volgen. Ik las net je stukje over bloggen in het engels en volgen en niet volgen en allerlei beddrijven die je volgen en hoe je daar vanaf komt. Zinnig stukje. Ik volg ongeveer 100 blogs, en daar zitten ook websites tussen zoals AfrikaNieuws dus. Even een momentje van inspiratie smorgens vroeg voordat mijn hersens wakker worden.

    1. Zo, 100 blogs … dan krijg je dagelijks de inhoud van een persoonlijk samengestelde krant binnen. Leuk idee. AfrikaNieuws vind ik ook goed omdat het realistische berichten biedt, terwijl het continent in de reguliere media vrij eenzijdig of onderbelicht in het nieuws komt. Heb jij nog aanraders qua blogs?

      1. Valhalla, Kniepertie, Neurootje (maar die blogt niet meer) voor het dagelijks gekeuvel. En Lowimpactsman (uit Gent) Oneworld.nl voor het bewuste. Politico en George Knight voor de politek. Ik denk dat we deels dezelfden volgen. Betje voor de tips, Kliefje keuvelt lekker, o en Very Fine House en Het Goede Leven, erg inspirerend. Gelukkig blogt niet iedereen elke dag.

  3. Schrijf je om volgers te krijgen en te houden, of schrijf je voor jezelf en voor degenen die in je meningen en observaties geïnteresseerd zijn (los van de vraag of lezers het met je ‘eens’ moeten zijn)? -Ik vind dit een belangrijke vraag voor een blogger, ben er zelf ook mee bezig. Niet erg om af en toe een paar volgers kwijt te raken. Er komen vast weer nieuwe.

    1. ‘Zet het raam open
      Op dit blog deel ik mijn visie en mening. Aan waarheidsgetrouwe verhalen voeg ik soms een beetje zelfspot of fantasie toe. Dus neem niet alles serieus. Mijn blog is onder andere bedoeld voor mensen die van doordenken houden.
      ‘Kies kalm je weg te midden van het rumoer en de haast en herinner je hoeveel vrede er in de stilte kan zijn.’ Uit: Desiderata, Max Ehrmann, 1927.’
      Bijna twee jaar geleden heb ik dit geschreven en daar blijf ik bij.

Geef een reactie

