Collecte aan de deur

Na een drukke, lange dag ben ik net thuis wanneer er aan de deur wordt gebeld. Een mevrouw met een identiteitsbewijs als batch aan een koord. Ze collecteert voor een stichting die langdurig zieke kinderen een leuke dag bezorgt. Ergens verderop hoor ik iemand bij haar collega weigeren.

Er wordt hier zo opvallend vaak gecollecteerd dat ik meestal ‘nee’ zeg. Deze keer laat ik de collectante verder praten. Ze toont pakketjes wenskaarten en vraagt een eenmalige bijdrage van € 7.95. Eigenlijk zijn het vrij oubollige kaarten. Bovendien is de naam van de organisatie mij onbekend. Toch pak ik mijn portemonnee en geef geld.

Vreemd. Want gewoonlijk wil ik eerst nauwkeurig weten waaraan ik schenk. Misschien komt het door de afwijzing en vind ik dat sneu voor haar.

Later pak ik het kleine informatiekaartje en check de website. Hm, echt inzichtelijk is het allemaal niet. Als ik de naam google, verschijnt er slechts één ander bericht. En ja hoor, de Facebookpagina van ‘Fraude en oplichting’ schreeuwt mij toe dat er onder die naam oplichters actief zijn.

Wat nu? Moet ik de politie bellen, de burgemeester, of de lokale krant misschien? Mogelijk is dat Facebook-bericht gewoon haatmail. Ach, ik had beter naar mijn intuïtie kunnen luisteren, maar was moe en bla-die-bla. Wat zouden jullie doen?

Dit is wel de laatste keer dat ik aan de deur geef. Voortaan vraag ik eerst om een folder en bekijk ik op mijn gemak de website. Als het een natuurorganisatie is, tenminste. Want de rest gaat nu direct in de ban.

PS 1: Op 7 januari 2016 ben ik benaderd door de betreffende stichting met het verzoek om dit blog te verwijderen. Op verzoek van deze stichting had Facebook inmiddels de pagina, waarnaar ik verwees, verwijderd. Ik heb een antwoord gestuurd en de titel van de Facebook-pagina plus foto weggehaald. Mijn twijfel is echter (nog) niet weggenomen. De daden en het financiële beleid van de mensen achter deze stichting zullen bewijzen wat zij voor hun doelgroep waard zijn.

PS2: Zie ook 5 september 2016: Stichting ’t Nachtlampje – een vervolg.

29 gedachtes over “Collecte aan de deur

  1. Bij mij stond eens ’n jonge vrouw voor de deur met een rode neus op, en een borduursel van Cliniclowns op haar jack. Ze deed een dansje en hield toen de collectebus onder m’n neus. Het leek allemaal echt, toch zei m’n intuitie nee.
    Later bleek dat te kloppen: Cliniclowns collecteert niet huis aan huis.
    Ik heb de politie gebeld, die dit zeer serieus nam. Wat heb ik een gruwelijke hekel aan oplichters die zich verrijken over de rug van weerloze mensen!

    1. Hannie

      Ook hulpinstanties verrijken zich achter je rug. De collectanten die gratis lopen, en waarvoor, voor mijnheer de directeur die zijn bonus moet krijgen. Daar geef je aan van mijn krijgen ze niets. Omdat ik niet wil betalen aan het hoge salaris, en de hoge bonussenvan mijnheer de directeur.

      1. In de media komen vaak de uitschieters in het nieuws. Waar journalisten veel minder vaak over schrijven (en wat kennelijk minder aandacht trekt) zijn de organisaties waarbij het wel goed gaat. Ik heb zelf 9,5 jaar in de internationale ontwikkelingssector gewerkt in binnen- en buitenland. Daardoor ken ik concrete voorbeelden van goede en dubieuze organisaties. Laten we niet alles en iedereen op een grote hoop gooien. Ik hou het hier graag genuanceerd.

  2. Ingrid van Bouwdijk

    Nierstichting, Jantje Beton, KWF Kankerbestrijding, etc., die geloof ik allemaal wel. Het gaat vaak om mensen uit de buurt die ik ken en die elk jaar collecteren. Vroeger gaf ik altijd aan alles een bedrag van 2 Euro of 2,50, omdat ik het al prijzenswaardig vind dat mensen de moeite nemen om langs de deur te komen. Het probleem is dat dat bijna niet meer kan: voor de veiligheid van de collectant moet je nu een machtiging invullen. Die kan je opzeggen waneer je maar wilt, maar ik ken mezelf; dat komt er dan niet van. Zo geef ik al jaren aan Terre des Hommes, terwijl ik me had voorgenomen daar na 3 maanden weer mee te kappen. Dat was de eerste keer dat het me duidelijk werd dat je niet even een paar Euro meer in een bus kan doen. Maar het werd me pas duidelijk nadat de collectant een kwartier lang een vlammend betoog had gehouden voor Terre de Hommes. Het voelt zo suf om dan nog na een kwartier te zeggen: “Nee, ik doe niet mee.” Daarom ben ik indertijd gezwicht, maar dat was dan ook meteen de laatste keer. Een keer heb ik hun blaadje dat je dan om de zoveel tijd in de bus krijgt gelezen. Mijn oog viel op een zin van de directeur van Terre des Hommes. Hij schreef iets in de trant van: ” Armoede krijg je nooit de wereld uit met ontwikkelingshulp alleen.” Het klinkt logisch, maar toch vond ik het dapper om dat als directeur van een armoedebestrijdingsorganisatie in je eigen blad te schrijven. Daarom besloot ik toen om nog maar “even” door te gaan met dokken.

    1. De bekende organisaties geloof ik ook wel. De collectanten daarvan komen direct ‘echter’ over dan de mevrouw die gisteren langskwam. Al jaren geef ik vrijwel uitsluitend aan natuur- en milieu-organisaties. In die zin maakt iedereen zijn eigen keuze, en gelukkig maar. Die machtigingsformulieren als veiligheidsmaatregel voor de collectanten geven wel te denken. Het is ook een naar idee dat er ’s avonds soms onbetrouwbaar volk aan de deur komt. Toen ik nog in het appartement woonde, moesten collectanten eerst beneden bij de centrale deur aanbellen. Daar hield ik ze al op afstand en bleef de deur naar mijn woning gesloten. Terre des Hommes lijkt mij wel een oprechte en aandoenlijke organisatie. Geen wonder dat je dan toch blijft geven. En ja, na een verhaal van een kwartier, voel je je vanzelf wel verplicht.

  3. Pingback: Aanvullingen en verbeteringen | Raam open

  4. Mary Dotman

    Daarnet ook de stichting aan de deur gehad. Ik trapte ook in het verhaal en ging pas googelen toen ik al betaald had. Ik was zo kwaad dat ik meteen naar buiten ben gegaan en vond ze een eindje verderop. Ze zeiden dat zij zo’n goed gevoel hadden over de stichting en hoefden het bericht over fraude en oplichting niet te zien. Wel mijn geld terug en die slome kaarten kregen ze ook weer terug van mij. Heb ze nog wel gewaarschuwd dat de collecte dus niet OK is.

    1. Hoi Mary, Begrijpelijk dat je nijdig was. Het is lastig om als buitenstaander aan te tonen of zo’n stichting goed werk doet of niet. Daarom had ik de naam van deze stichting weggehaald. Zojuist zag ik echter dat die naam nog ergens in een ‘permalink’ stond en zo ben jij bij mijn blog terecht gekomen. Ik heb nu elke verwijzing weggehaald. Maar ik heb nog altijd mijn twijfels.

  5. Anoniem

    Vandaag had ik een observatiedag zoals zij dat noemde om voor een stichting die beweren ongeneeslijk zieke kinderen een leuk dagje uit te bezorgen door middel van het verkopen van verjaardagskaarten aan de deur.
    Ik was een van die collectanten die om een bijdrage vroeg aan de deur. Ik was van in druk dat ik een goed doel steunde om voor geen énkele bijdrage een dagje mee te lopen bij een promotiebedrijf die me uitendelijk dan werk aan zou bieden.

    Ik weet haast wel zeker dat ik diegene was die aan Mary Dotman kaarten heeft verkocht. Door dat dit mijn eerste werk dag was heb ik niet kunnen weten welke stichting we gingen promoten anders had ik dat zker van tr voren gegoogeld.
    Bijna direct nadat vrouw Dotman ons terug roepte en haar verhaal vertelde begon ik te twijfelen over de organisatie en ben ik gestopt met werken voor dat bedrijf. Ik gruwel van de gedachte dat ik mensen sta optelichten in de naam van ongeneeslijk zieke kinderen.

    Of het wel of geen bewezen oplichters zijn maakte mij al niks meer uit. Ik was gestopt
    Dit was mijn eerste al zowel mijn laatste werkdag. Het werk was niet aan mij bestemd.

  6. Hoi, Wat een vervelende ervaringen zo op je proefdag. Je beschrijft precies wat ik in dit geval lastig vond toen de collectant bij mij aan de deur kwam. Namelijk dat je niet eerst even de tijd hebt om rustig op internet te kijken en dan een beslissing te nemen. Dat gold ook voor jou als collectant. Hopelijk lukt het je snel om op een leukere manier wel betaald werk te vinden.

  7. Nanda

    Ik had ze net ook aan de deur, mijn gevoel was dat het niet klopte. Niets gegeven en daarna jullie website gezien. Toen de politie maar even gebeld, maar kaarten verkopen mag volgens hen, dat valt niet onder collecteren. Ze adviseerde de volgende keer legitimatie te vragen. Maar kaarten verkopen, ook als is het bedrog, mag dus gewoon blijkbaar.

    1. Dit is een lastige kwestie, want jij, ik en meerdere anderen hebben het gevoel dat er iets niet klopt. Het verbaast mij onder andere dat een kleine onbekende stichting kennelijk een commercieel bedrijf inschakelt om oproepkrachten te laten collecteren (zie de anonieme reactie hierboven). Normaal gesproken verwacht je plaatselijke vrijwilligers. Ondertussen gaat het collecteren/kaarten verkopen wel door. Nog een geluk dat je niets hebt gegeven. Ik hoop dat dit geen gevolgen zal hebben voor goedwillende organisaties.

  8. Hans

    Tja, voor een collecte moet je een vergunning hebben. Als je die niet krijgt (waarom niet?), kun je iets gaan verkopen. Je moet je als gever afvragen waarom je wat kopen moet aan de deur.. Natuurlijk, kan heel goed bedoeld zijn, maar het is een eerste signaal. Op de website van stichting t Nachtlampje staat nergens iets over een ANBI of SBBI erkenning door de belastingdienst. Ook dat geeft te denken….. Even zoeken op internet levert niet veel op. Stichting bestaat sinds een half jaartje.

  9. Yvonne

    Hier in de straat heeft de politie de meneer van ’t Nachtlampje met z’n kaarten toch echt meegenomen nadat een alerte buurvrouw heeft gebeld. Blijkbaar mag het dus toch niet.

    1. Wat goed dat er nu meer duidelijkheid komt. Het zit mij al de hele tijd niet lekker. Ik ben kort na het publiceren van mijn blog benaderd door deze organisatie. Daarop heb ik een e-mail met vragen gestuurd, maar ik heb nooit een antwoord gekregen.
      Een bonafide organisatie zorgt voor openheid en kan aantonen wat ze doet voor de doelgroep. Ook is het gebruikelijk dat dergelijke organisaties volledige financiële verantwoording afleggen aan belanghebbenden. Dat zijn zowel de geldgevers als de ouders van kinderen die hulp krijgen. Het is evenmin helder hoe en door wie wordt bepaald welk kind geholpen wordt en wel kind niet. Om enkele punten te noemen.
      Een website lanceren met wat foto’s en een verhaaltje is makkelijk zat. Het verbaast mij echt dat een kleine, beginnende organisatie marketingbureaus inschakelt voor fondsenwerving. Ook dat roept vragen op, zie de reactie hierboven van ‘Anoniem’. De gangbare werkwijze is dat ze in eigen kring en lokaal beginnen, bekendheid krijgen en dan verder groeien. Dan wordt zo’n initiatief meer gedragen.

  10. Rina

    In Bodegraven (Zuid-Holland) ook al diverse meldingen gelezen op facebook van mensen die het niet vertrouwen. Politie is ingelicht, maar daarover is niets terug gemeld. Het is een donker grijs gebied lijkt mij. Ik koop in elk geval geen wenskaarten voor een goed doel, te onduidelijk hoeveel geld er daadwerkelijk naar het goed doel gaat.

  11. Pingback: Stichting ’t Nachtlampje – een vervolg | Raam open

  12. Aan dit soort dingen geef ik ook nooit wat. In een dorp ken je meestal wel de mensen die collecteren voor de bekende doelen zoals KWF of Jantje Beton. Daar heb ik altijd een potje voor staan met 1 of 2 euro’s er in. Alleen al omdat ik het knap vind dat die mensen gaan collecteren.
    Onbekende doelen of dingen kopen doe ik nooit. Je hebt gelijk hoor ik krijg ook wel eens van die kaarten thuisgestuurd van allerlei doelen. Bewaar ze wel of gebruik ze maar ga er niet voor betalen.

    1. Groot gelijk, en het maakt inderdaad verschil of je de mensen kent die collecteren.

      Hieronder plak ik nog een reactie van Fialas, die via het contactformulier was binnengekomen:
      Name: fialas

      Email: … [hier weggelaten]

      Website: http://ponckie.wordpress.com

      Comment: zeg voortaan dat je je eigen goede doelen hebt en die per giro steunt Maar dan wel doen!

Geef een reactie

