Wie wat bewaart, heeft wat

In mijn bestekbak ligt een verzameling theelepeltjes. Eén ervan hoort bij een zilveren couvert dat ik rond mijn twaalfde van mijn ouders kreeg. Een ander theelepeltje komt uit een vliegtuig van Air New Zealand. Ook heb ik zilveren en blikken lepeltjes die qua model hetzelfde zijn. Alleen wil ik die goedkope lepeltjes nooit gebruiken. Dus leg ik ze steeds onderaan het stapeltje. Dat doe ik al jaren. Stom natuurlijk, om die lepeltjes toch te bewaren.

Ik wil nieuwe gaan kopen, wanneer mij iets te binnen schiet. In mijn dienstbodekast ligt toch een zilverkleurig doosje? Al minstens twintig jaar? En jawel, daarin liggen zes fraaie lepeltjes op een fluwelen voering keurig naast elkaar. Eigenlijk is het een wonder dat dit doosje alle opruimbuien heeft overleefd. Nu komt het mooi uit dat die lepeltjes er nog zijn.

IMG_3788Sommige spullen zal ik echter nooit wegdoen. Zoals veel siervoorwerpen, die op kasten en vensterbanken staan. En een kindertafel en -stoeltje uit de jaren dertig. Die maakte mijn overgrootvader voor zijn kleinkinderen. Hij was meubelmaker.
Van hem heb ik eveneens een kapstok met spiegel. Die heeft nu een tweede leven als handdoekrek. Ook de dienstbodekast met ornamenten komt uit zijn werkplaats. Voor deze erfstukken voel ik mij verantwoordelijk.

Vorige week was ik op bezoek bij de nieuwe eigenaresse van mijn vorige appartement.
Zij is aanzienlijk jonger en gaat heel anders met spullen om. Bij vertrek uit haar studenten- kamer deed zij alles weg. Nu heeft ze een compleet nieuwe inrichting en maakt ze een frisse start.

Ze zit er inmiddels een half jaar, maar heeft geen opbergmeubels, behalve fonkelnieuwe keukenkastjes. De inloopkast bij de slaapkamer gebruikt ze voor haar kleding. Kleine artikelen zie je niet in haar woning. Geen frutsels, boeken, cd’s, vazen of planten. Er staan enkel wat persoonlijke spullen bij haar ouders in de schuur. In het hele appartement hangt welgeteld één kunstwerk aan de muur.

Misschien wil ze gewoon ruimte vrijhouden. Voor het moment dat haar vriend bij haar intrekt en hij de leegte vult.

Geef een reactie

