Controversiële zomergasten 2016

Sinds enkele jaren kijk ik naar Zomergasten, het avondvullende programma van de VPRO waarin bekenden iets van zichzelf kunnen laten zien. Enkele gasten die dit jaar aanschuiven, leiden bij voorbaat al tot commentaar. Ook de presentator valt in ongenade. Want de stem van Thomas Erdbrink, correspondent in Teheran, klinkt onaangenaam. Ach, de VPRO mag een beetje controverse wel.

De ene keer is Zomergasten boeiender dan de andere keer. Het is maar net wie er op bezoek komt en of de presentator een gast aanvoelt. Vrijwel iedereen heeft wel iets interessants te melden voor wie wat via de denkwijze van een ander wil leren. Ik kan mij slechts een gast herinneren die werkelijk oersaai was, namelijk Hennie Vrienten. Die kon alleen over muziek vertellen. Terwijl je daar volgens mij niet over moet praten, maar naar moet luisteren.

Een boze brievenschrijver roept leden op om hun VPRO-lidmaatschap op te zeggen vanwege ‘haatzaaier’ Abou Jahjah. Een ander klaagt dat publieke zendtijd voor Mark Rutte (‘als politicus onwaarachtig en als mens oninteressant’) een verspilling is. Zou het? Want zo neutraal zijn onze media nu ook weer niet. Van mij mogen Thomas’ vragen net zo schuren als zijn stem doet. Laat die twee zomergasten hun ware gezicht maar tonen bij de VPRO. Daarom ben ik juist lid.

4 gedachtes over “Controversiële zomergasten 2016

  1. Ik ben een behoorlijke fan van de VPRO, maar dat komt zeker niet door Zomergasten. De laatste jaren vond ik het helemaal matig door Wilfried. Een aardige man, maar dan als gast. Voor een goed gesprek vind ik hem ondermaats. En volgens mij moest hij erg op z’n tenen lopen om dit programma te presenteren. Met Thomas verwacht ik betere gesprekken en misschien haak ik dan minder snel af. Voordeel is dat de laatste jaren de uitzending achteraf te bekijken is en dat ik dat in stukken van een half uur deed. Daarbij doorspoelen als ik er niets mee had of als ik het te tenenkromend vond.

    1. Zijn er oudere afleveringen van Zomergasten die je wel goed vond? Ik heb er veel gemist en wil eens naar oude afleveringen kijken als ze op internet staan. Wilfried vond ik ook matig als gespreksleider.

      1. Sinds 2013 staan ze maar een korte tijd op uitzendinggemist. Je kan er dus vrijwel niets van terug zien, maar wel zo’n 14 dagen na de uitzending. Het zijn dus ook allemaal uitzendingen met Wilfried. Verder terug is behoorlijk lastig voor de geest te halen. Peter van Ingen heeft het lang gedaan en dat ging wel aardig, net als Hanneke Groenteman, Margriet v/d Linden en Joris Luyendijk. Maar ook bij hen wilde het wel eens niet klikken en dan haak ik snel af. Die Vlaming voor Wilfried had het voor mij ook niet. Het kan overigens ook zijn dat ik blijf kijken vanwege de gast en ik de presentator maar op de koop toe neem. Dat was destijds met Beatrice de Graaf en Ionica Smeets.

        Hier een compleet overzicht
        https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_seizoenen_van_Zomergasten

        Toch hoeven dit soort programma’s niet echt van mij. Een kwartier met een gast vind ik voldoende, dan is het meeste wel verteld.

      2. Oh, jammer dat die oude uitzendingen vrijwel niet meer te vinden zijn. Er staan namelijk best interessante gasten op de lijst. Bedankt daarvoor.

Geef een reactie

