Recht van overpad

Achter de schuur verleen ik recht van overpad (erfdienstbaarheid) aan inwoners van drie naastgelegen woningen. Ons pad loopt langs nog vier percelen en komt uit op een straat. Het is onze achter uitgang. Buren vertelden dat zij vroeger met een auto bij hun schuur konden komen. Geleidelijk werd de strook echter steeds verder bebouwd.

hederaVooral bij het laatste huis is het pad smal.
Er groeit een welig tierende hedera die een doorgang vrij laat van slechts vijftig centi-meter. Gezien vanaf de schutting van hun buren steekt die heg ver naar voren uit. Precies daar houden ook de stoeptegels op. Volgens andere buren trok een makelaar een tijdje geleden in dat hoekhuis. Sindsdien is de breedte van het pad gewijzigd.

Wekelijks zetten we onze vuilnisbakken via het pad aan de straat. Bij regen wordt het laatste deel modderig en glad. Onderweg loop je tegen spinnenwebben en natte sprieten aan. Met een fiets aan de hand passeren lukt niet. Maar zittend op mijn zadel raak ik door overhangende takjes uit balans. Mijn stuurhandvat werd beschadigd toen ik een muur schampte en hetzelfde overkwam mijn buren. Bovendien liep afgelopen week het wiel van mijn vuilnisbak in de heg vast.

Wanneer ik later die dag weer langsloop, zit er een jonge vrouw in de tuin van dat hoekhuis. Ik vertel dat ik hierachter woon en, evenals mijn buren, er last van heb dat het pad te smal is. Daarom vraag ik of ze de heg een flink stuk in de breedte kunnen snoeien. ‘Oh,’ zegt zij, ‘maar mijn man heeft dat net drie weken geleden gedaan.’ Dat klopt, hij had wat puntjes afgeknipt.

Ik vertel op welke manieren die heg mij en de buren toch in de weg zit. En vraag of ze even mee kan komen om er zelf over het pad langs te lopen. Maar het hek op de hoek zit dicht en kennelijk het is voor haar te veel moeite om naar hun hoofdingang te gaan.

Als ik er zo’n last van heb, waarom gebruik ik dat pad dan eigenlijk?, vraagt zij. Ik kan toch ook gewoon door de voordeur naar buiten gaan.

Oké …

Of ze weet wat ‘recht van overpad’ betekent, vraag ik. Nee dus. ‘Nou’, zeg ik, ‘dat staat in jullie koopcontract. Lees dat maar eens.’ Ze vraagt hoe ik dit weet. ‘Omdat het ook in mijn contract staat’, antwoord ik. Goed, ze geeft toe dat ze er toch iets over hebben gelezen. Nu gaat ze het met haar man over hebben. Ik wacht even rustig af.

Interessant onderzoeksonderwerp trouwens, dat recht van overpad.

9 gedachtes over “Recht van overpad

  1. Ik heb een pad langs mijn gehele perceel. Dat pad hoort kadastraal bij onze VvE, maar niet bij onze WOZ-berekeningen. Het pad is in elk geval niet van mijn zijburen die er 4 achteruitgangen op hebben. Hun achtertuintjes eindigen dus op ons pad. Allemaal hebben ze schuttingen en het is overal 90cm breed. Er zit er 1 bij met een zeer woekerende struik. En regelmatig snoei ik die zodat ik geen last krijg van natte bladeren in m’n gezicht. Ik vind dat ik dat recht heb en anders doen ze het maar zelf. Heel zelden doen ze dat ook, maar zij hebben er geen last van, omdat ze niet langs die struik hoeven. Zelf vind ik het geen discusssie waard en dat snoeien is met een kwartiertje klaar.

    En natuurlijk heb ik net als velen hier in de stad de fiets gewoon in de gang bij de jassen. Ben je zo weg in plaats van door dat lange pad te gaan. 😉

    1. Goed dat je zelf de struik snoeit, ik hou ook niet van lijdzaam afwachten tot iemand anders wat onderneemt. Volgens mijn buren moet het pad hier minimaal circa een meter breed zijn. Het recht van overpad is in Nederland een veelbesproken fenomeen. In vergelijkbare gevallen die voor de rechter kwamen, moest een ‘voetpad’ 1,5 meter breed zijn om er met fiets, kruiwagen of kinderwagen langs te kunnen.
      Wel handig dat jij jouw fiets in de gang kan zetten. Mijn halletje is circa 1 x 1 meter, dus dat zou dan een vouwfiets worden. 😉

  2. Een makelaar….? Die benoemt dat soort contracts-zaken als hij met een klant een aan- of verkoop bespreekt, heel vreemd dat hij zijn eigen contract zo negeert :-/ En goed dat je het bespreekt, het vervalt geloof ik na ‘x’ jaar als niemand er nog aanspraak op maakt. Wij hadden/hebben ook zo’n gedeeld pad+contract. Nooit een probleem 🙂

    1. Deze week heb ik links en rechts de buren weer gesproken. Die makelaar bleek de vorige eigenaar te zijn. Hoe dan ook, we zijn er mee bezig en eigenlijk brengt deze kwestie de bewoners van ons rijtje juist nader tot elkaar. Elk nadeel heb … 😉

  3. Pingback: Welles / Nietes – of toch wel? | Raam open

Geef een reactie

