Goed bestede tijd

Zojuist zag ik in Tegenlicht hoe grote bedrijven op internet ons gedrag beïnvloeden. De vraag is of wij blij worden van wat zij ons bieden. Beantwoordt hun aanbod onze vraag, of maken zij ons slechts verslaafd? Ik wil liever wat Tristan Harris bedoelt met time well spent.

Voor het leven buiten internet heb ik een praktische variant. Namelijk deze. Als je straks oud bent en terugkijkt, waar ben je dan trots op, wat had je nooit willen missen, en wat waren de beste keuzes in je leven?

Over mijn keuzes gesproken. Morgen is het precies dertig jaar geleden …

Wat waren jouw beste keuzes?

5 gedachtes over “Goed bestede tijd

  1. Net Tegenlicht gezien en ik heb de indruk dat die wereld waar zij het over hadden erg weinig van mij weet. Begint al dat ik geen mobiele telefoon of smartphone heb. Ik koop ook nooit iets in een webshop. Reclames en pop-ups blokkeer ik al heel lang. Maar ik heb ook geen bonuskaart waar ze al eerder hetzelfde kunstje mee flikten. Facebook heb ik 100% geblokkeerd. Ik reken vrij weinig af met een pinpas. Pinnen doe ik bij de geldautomaat en uitgeven gaat dan in cash. Ik heb wel eens gezocht naar hotelkamers op het internet, maar heb er via die weg nooit 1 geboekt. Doorgaans ging ik naar kleinere hotels of pensions die niet eens op de booking sites te vinden zijn. Neemt niet weg dat die systemen zeker af en toe een indruk van me krijgen, maar ik vermoed dat die zeer incompleet zijn. Omgekeerd heb ik ook wel eens van dit soort ‘testjes’ via mijn weblog gedaan. Als ik over geografie en cijfers blog, dan reageren doorgaans mannen en als ik over gevoelens blog dan reageren meer vrouwen.

    Als het om je levensvraag gaat, dan is mijn doel het leven van anderen prettiger te maken. Als dat lukt geeft mij dat ook een goed gevoel. Ik leef zeker niet om te consumeren en roofbouw te plegen op natuur, dieren en/of mensen.

  2. O ja, en tijdvreten gebeurt ook al jaren via radio en TV. Die zenden dingen uit waardoor je blijft luisteren of kijken. Veel mensen kijken soaps of voetbal, waar ik dan weer geen last van heb. Maar zo wilde ik vanavond wel Droomland Amerika zien, heb ik Tegenlicht beken, ging door met Lubach en ga morgen nog even het Amerika van Jinec bekijken. Allemaal leuk, maar ook allemaal dingen die weinig toevoegen aan wat ik al wist. Het is daar meer een bevestiging van. Hooguit dat er in Lubach nog een paar puntjes zaten die me op andere gedachten brengen. Maar eigenlijk kan ik 95% van deze programma’s beschouwen als meer van hetzelfde en dus verloren tijd. 😉

    1. Herkenbaar, al beschouw ik ontspanning door het bekijken van documentaires ook als goed bestede tijd. Ik ben benieuwd wat anderen daaronder verstaan. Moet je steeds nuttig bezig zijn? Wat doet er echt toe? Vandaar ook die open levensvragen.

      1. Probleem is dat bij mij en vrijwel de meeste mensen geestelijke ontspanning alleen te bereiken is door lichamelijke inspanning. Denk aan flink tegen de wind in fietsen. Een boek lezen, iets doms op TV kijken blijkt uiteindelijk helemaal niet ontspannend te zijn, ook al noemt men het zo.

        Gisteren ben ik heerlijk langs de files op de A6 en in Muiderberg gefietst. Al die stilstaande 1-ztters in een noodvaart voorbij gereden. Misschien brengt ze dat op het idee om ook eens de fiets te pakken. 😉

      2. Ik wil best aannemen dat beweging voor mensen ontspannend is. Zeker wanneer ze voor hun werk veel zitten. Toch ben ik regelmatig blij als ik een dag de deur niet uit hoef.

Geef een reactie

