Zet straatvechters in de hoek

Gisteren toonde het NOS Achtuurjournaal twee heel verschillende reacties van mensen. Eerst was daar het nieuws over de verdwenen Nederlandse oorlogsschepen (en zeemans- graven) in de Javazee bij Indonesië. Theo Doorman, de zoon van schout bij nacht Karel Doorman, wordt om een reactie gevraagd. Hij reageert uiterst beschaafd, ingetogen, genuanceerd en getuigend van politiek realisme.

Even later volgt een verbale vechtscène in de Tweede Kamer. Kamerlid Bontes van VNL haalt fel uit naar kamerlid Öztürk van DENK. Bontes trekt de loyaliteit van Öztürk in twijfel omdat hij te veel op defensie zou willen bezuinigen. Wat Turkije in de kaart zou spelen. Overigens heb ik gisteren het partijprogramma van DENK gelezen en mijn mening laat ik hier wijselijk achterwege.

De heer Doorman doet mij terugverlangen naar ogenschijnlijk vervlogen tijden. Toen beschaving, verstand en eergevoel nog waarde hadden. Bontes, daarentegen, staat meteen 1 – 0 achter. Want hij speelt direct op de man en trekt Öztürk’s bedoelingen op botte en ongefundeerde wijze in twijfel. In zo’n geval kan hij beter scherpe vragen stellen, lijkt mij. En Öztürk gaat in de fout, omdat hij even grof toehapt. Geen van beide heren respecteert de gangbare omgangsvormen in de Tweede Kamer.

Het wordt tijd om toelatingseisen aan kamerleden te stellen op basis van beschaving en algemene ontwikkeling. Zet ze gewoon als kleuters en plein public voor straf in de hoek, wanneer ze zich niet weten te gedragen. Of bent u een andere mening toegedaan? U zegt het maar.

(Weet alleen wel dat ik ongenuanceerd geraas direct verwijder. 😉 )

8 gedachtes over “Zet straatvechters in de hoek

      1. Maar het staat er nog wel. 😉

        Ik heb het niet gezien en zal het niet zien. Dat geldt voor het tweede. Bij Bontes en vergelijkbaar materiaal zap ik meteen weg. Waarom jezelf pijnigen als dat niet nodig is? Het eerste heb ik wel bekeken, alhoewel ik met dat ‘nieuws’ ook niets kan. Ik ga geen geld overmaken om dat schip op te sporen. Voor mij hoeft er ook geen minister of staatsecretaris af te treden in .NL of .ID . Maar dat zal mij vrijwel zeker niet worden gevraagd.

      2. Ja, ik zou bijna zeggen: omdat ik weet waar het vandaan komt (eerste regel). 😉
        Dat wegzappen is wel zo slim. Meestal lees ik de krant tijdens het journaal, ter afwisseling van minder interessant nieuws. Maar ja, nu heb ik het betreffende item toch gezien.

  1. Ongenuanceerd of niet……. wat mij betreft zou het onbeschaafde en corrupte zooitje dat ons land leidt linea recta de afgrond in mogen als het niet zo schadelijk voor ons milieu zou zijn.

    Ik volg het niet, kijk dat soort programma’s ook, heb geen zin aan die bagger dat kan noch wal raakt, degene die het hardst schreeuwt (lees: het meeste geld op tafel legt) want toch altijd.

    1. Dit is dus precies wat ik bedoel met ongenuanceerd geraas. Ik neem aan dat je jouw redenen hebt om zo te reageren, maar wat wil je hiermee bereiken op mijn blog? Corrupt zooitje? Wat moeten ik en andere lezers hiermee? Ook de opmerking over het meeste geld op tafel leggen volg ik nu even niet. Ik hoef geen antwoord en verzoek je vriendelijk, maar ook dringend om dit soort reacties voortaan achterwege te laten.

Geef een reactie

