2017 Een nieuw jaar voor de boeg

winterdagNieuwjaarsdag vind ik altijd fijn. Dat heeft te maken met een nieuw begin, een avontuur, een kans op onverwachte, bijzondere ontmoetingen. Je weet nooit hoe een jaar zal verlopen. Dat maakt het prettig spannend. Vergeet even het nieuws, dan kan het zomaar wat moois worden. Dit nieuwe jaar.

Mijn eerste wens is al vervuld. Want op nieuwjaarsdag moet New Years Day van U2 worden gedraaid, en zojuist kwam die plaat voorbij. Muziek hoort bij deze periode, waarin je terugblikt en soms nog iets ontdekt. Zoals Harder, better, faster, stronger van Daft Punk. Met een veel dieper geluid en zwaardere bassen dan op YouTube, klonk het in de Top 2000 op Radio 2 behoorlijk goed. (Weet iemand waar die versie staat?)

Oké, even serieus. Vorig jaar passeerde ik weinig grenzen en dat mag in 2017 anders. Daarmee bedoel ik meer dan barrières in geografisch opzicht. In onzekere tijden verschansen we ons achter grenzen en blijven we in een veilig kringetje. Toch wil ik ook mensen ontmoeten met een alternatieve visie voor onze economie en maatschappij.
En soms moet je ongebaande paden bewandelen. Ontmoetingen en ongebaande paden kunnen intimiderend zijn, maar een verrijking blijken.

Daarom wens ik iedereen een jaar vol verrijkende ervaringen toe.

9 gedachtes over “2017 Een nieuw jaar voor de boeg

      1. Daar was ik al bang voor, want ik onthou vaak wel de achtergebleven indrukken en minder de concrete teksten. Oké, in elk geval Ontspanning van 2 december, want dat zegt veel over onze manier van kijken en hoe een stapje terug doen soms beter werkt. In Pleidooi voor herinvoering van het duel plaats je, naar mijn idee, belangrijke vraagtekens. Maar hé, eigenlijk was mijn opmerking een verkapt verzoek om meer van dat soort stukjes in de toekomst.

  1. Dit jaar ben ik bij toeval niet buiten Nederland geweest. Vanuit Noord-Holland is dat natuurlijk eenvoudiger te doen. Het was hier prachtig weer een ik heb mooie steden bekeken en behoorlijk wat leuke mensen ontmoet. Eigenlijk hoef ik voor dat laatste niet eens de stad uit. Regelmatig zie ik hier buitenlanders, die komen gewoon naar je toe.

    Mijn visie niet zo apart als ik hier lees of bij Mack of bij Arnoud Hugo. Het is volgens mij goed om je niet gek te laten maken van wat je denkt dat anderen over je denken. Als je die ander daarop bevraagt, dan kan het zomaar zijn dat die het behoorlijk met je eens is. Alleen zitten zij vaak vast aan langlopende contracten zoals hun schoonfamilie en kinderen. En ook die ‘nadelen’ zijn natuurlijk om te zetten in voordelen. 😉

    1. Je niet gek laten maken en opmerkingen navragen. Helemaal mee eens, al gaat mij het niet gek laten maken op zwakke momenten wat minder goed af. Hoe doe jij dat toch of ben je altijd zen? 😉 O ja, Arnoud Hugo was mij nog niet bekend, bedankt voor de tip.

      1. @Raamopen: Natuurlijk laat ik me nog regelmatig gekmaken, maar het is duidelijk minder dan vroeger. Heeft iets met leeftijd te maken en ervaringen dat ik me vooral liet gekmaken om onbenulligheden. Mensen maken je ook doorgaans niet opzettelijk gek. Vaak is het een samenloop van omstandigheden, bijvoorbeeld onnadenkendheid bij degene die me gekmaakt icm tekort slaap van mezelf. Zou ik nog eens over moeten bloggen.

      2. Dan is dit een sterk voorbeeld van ‘wijsheid komt met de jaren’. Goed dat je er weer aan herinnert om eerst even na te gaan of je iets wel goed begrepen hebt. Over die ene opmerking (toch niets doen thuis) bedacht ik pas later dat het gewoon een grapje kan zijn geweest. Afijn, hopelijk daalt wijsheid bij mij ooit nog in.
        Slaaptekort lijkt me bijzonder vermoeiend.

Geef een reactie

