TT–motorbloed in de familie

Vreemd eigenlijk, dat ik nooit naar de TT-races in Assen ben geweest. Ik heb toch zelf motor gereden. En binnen mijn familie sta ik daarin niet alleen. Mijn oom van moederskant reed op een motor en onze twee neven doen dat nog steeds. Mijn zwager kan motorrijden en mijn zus kwam achterop mee. Zij gingen vroeger naar het TT-circuit om naar de races te kijken. En naar het spektakel eromheen. Verder poseert mijn opa op een motor.

Trouwens, vrienden van mij hebben een hele partij motoren versleten. Die crossen eveneens op een motor met zijspan. Ook mijn ex-vriend had onder andere een crossmotor. Voor de gezinsleden van mijn zus is de Zwarte Cross nog altijd een jaarlijks fenomeen.

Dus wat doe ik op de eerste dag van de TT? E-mailtjes schrijven. Gaap.

Maar zo heb ik vandaag wel een professionele motorcoureur ontdekt in mijn bloedeigen familie. Jawel. Iemand die in Assen maar liefst twaalf keer Nederlands kampioen werd! Een levende legende. Vroeger kwam hij weleens langs bij mijn opa en oma, op de motor. Hij overleed onlangs, net als mijn vader vijf maanden geleden. Ze moeten elkaar hebben gekend.

5 gedachtes over “TT–motorbloed in de familie

  1. M’n oudste broer heeft een flinke tijd motorfiets gereden na jarenlang bromfietsopvoeren. Zelf heb ik er niets mee. Motorrijden zou ik net als bromfiets- en snorscooterrijden alleen toelaten op doktersvoorschrift. Bij motoragenten is helemaal een steekje los. Die zie ik hier in voetgangersgebieden het slechte voorbeeld geven. Dat er laatst zo’n malloot door een supermarkt karde verwondert me dan ook totaal niet. Zoiemand staat er niet bij stil dat er ook ouders zijn die hun kinderen meenemen naar een supermarkt. En is een wedstrijdje aanhouden dan zo belangrijk dat veiligheid ondergeschikt is?

      1. Geheel mee eens dat het niet aan het apparaat ligt. Toch trekt zo’n ding vooral jonge mannen aan die last hebben van geldingsdrang. Per afgelegde kilometer 6x zoveel doden als autorijders en allemaal mannen. Er zijn zeker uitzonderingen, maar die groep vind ik nogal klein. 😉

        Op dit moment is er wel een groot voordeel, ze wrijven onderweg vrijwel niet op een smartphone.

      2. Bij mijn weten zijn de midlifecrisestypes al een poosje bezig met een inhaalslag.
        Die ongelukken hebben deels ook een praktische oorzaak. Op twee wielen ben je instabieler dan op vier en motorrijders zijn aanmerkelijk kwetsbaarder dan automobilisten in hun van airbag voorziene cocon. De gemiddelde automobilist heeft werkelijk geen idee hoe snel en hoe vaak hij motorrijders in gevaar brengt. O.a. door gebruik van de smartphone. Dat dan weer wel.
        Nog iets: motorrijders roepen bij sommige mannelijke automobilisten agressie op, wanneer ze worden ingehaald.

  2. M

    Ha Karin,

    Je vergeet E en P: zij hebben beiden hun motorrijbewijs gehaald (vorig jaar of het jaar daarvoor). Onlangs kreeg ik van E foto’s waarop hij met L poseert op de motor: ze hadden samen een ritje van 80 km. Gemaakt.

    Hartelijke groet,
    M

Geef een reactie

