Dankzij plankgas twee minuten eerder terug

Na een wandeling reis ik vanuit Putten naar station Ede-Wageningen terug. Er rijdt een bus. Nummer 107 van Syntus vertrekt om 15.34 uur. Een uur en twee minuten later komen we op onze bestemming aan. Althans, volgens de dienstregeling. De chauffeur die ik tref, heeft daar blijkbaar geen boodschap aan. Wanneer ik instap, zegt hij hard ‘Hallo’. Ik check in en groet iets minder luid terug. De – weinige – medepassagiers begroet hij op identieke manier. Het is een detail.

We gaan op pad. Vrijwel direct geeft hij plankgas. Ik hoor de motor van de bus gieren. Dat heb je tegenwoordig bij bepaalde types. Wellicht is dat normaal, maar het klinkt zo onrustig. Wat evenmin kalmerend werkt, is hoe hij remt. Hij heeft kennelijk nooit het ‘nieuwe rijden’ aangeleerd.

Optrekken doet hij keihard; rijden ook. Pas wanneer het echt niet anders kan, trapt hij bovenop de rem. Ik klap daarbij steeds een stukje voorover. Gelukkig zit ik relatief veilig achter glas. Bij gebrek aan gordel moet je toch wat. En het moet gezegd, voor oude dametjes wacht hij rustig.

Kan je met een bus eigenlijk overal even hard rijden als met een personenauto? Ik bedoel: heeft zo’n ding geen langere remweg? De kapitein van een mammoettanker moet toch ook eerder remmen dan de kapitein van een roeiboot?

Ondertussen scheurt de chauffeur maar door. Zeer strak sturend door bochten en rond opdoemende verhogingen in middenbermen. Het gaat allemaal net. De bomen naast het asfalt flitsen langs.

Als je er niet gerust op bent, duurt een uur lang. Een groot deel van de tijd ben ik de enige passagier. Zodra er nieuwe mensen instappen, volgt het begroetingsritueel. Het zijn jongeren, verdiept in social media op hun smartphone. Uit niets blijkt dat ze merken hoe hard we gaan. Is het hun onbevangenheid of gaat dit om een verschil in perceptie? Misschien heb ik te vaak dollemansritten meegemaakt. We komen exact twee minuten voor tijd aan.

Uren later lig ik in bed en ‘voel’ ik het gejakker nog.

2 gedachtes over “Dankzij plankgas twee minuten eerder terug

Geef een reactie

